Rock Machine
Zoznam článkov od 1 do 20 (z 1320) >>
"Najväčším pôžitkom v živote je robiť veci, na ktoré ľudia vravia, že ich nedokážeme urobiť."
(Walter Bagehot)

Starohorské osady pod Krížnou

29.07.2016
Dolný a Horný Jelenec, Prašnica, Valentová, Rybô - to sú bývalé drevorubačské, uhliarske, banské, neskôr pastierske a dnes najmä chalupárske osady, ktoré boli založené pre obsluhu starohorských medenorudných baní niekedy v 15. storočí, možno aj skôr. Na rozhraní Veľkej Fatry a Starohorských vrchov, severne od Banskej Bystrice a Starých Hôr. Viedla tadeto stará furmanská cesta do Liptova (doložená už v 13. storočí) a po nej a popri nej za tie stáročia prešlo toľko historických udalostí, že je to tu priamo prepchaté zaujímavosťami a pamiatkami, za k...   Celý článok
Sardegna, Sardaigne, Sardínia...,druhý najväčší taliansky ostrov obmývaný vodami Tyrhénskeho mora. Dovolenkový raj. Iný ako na Korzike, iný ako na Sicílii, hoci sú susedia. Prístup? Ako len chceš: vlastným autom, s cestovkou busom, kombinovane alebo najjednoduchšie, ako sme to urobili my. Letecky do Alghera, kde sme si prenajali auto a ostrov bol náš. 1. Via ferrata del Cabirol Doma sme si „pogooglili“, že Sardinia ponúka 3 Via Ferraty, ktoré sme si dali za cieľ – Cabirol, Giorre a Regina. Vybrali sme sa len tak, na otočku na pár dní. V utorok ráno s...   Celý článok
 Talianska bezcolná zóna Livigno je už známa svojím masívnym rozvojom na TOP bajkerskú oblasť. Poďme sa dnes pozrieť trošku ďalej od más turistov a bajkerov. Pozrieme sa do krásnej doliny v ktorej na veľa ľudí nenarazíte ale vec ktorá vás tam neminie bude dlhý, krásny a tvrdý singltrail. Valle del Monte - je dolina tak trošku mimo hlavného ruchu ale stále v bezprostrednej blízkosti Livigna. Aby sme sa dostali na začiatok zjazdného trailu bude tentoraz potrebné tlačiť - stojí to určite zato. Pre zokruhovanie tejto túry z Livigna je potrebné dostať sa do se...   Celý článok
Liezol už niekto z vás „asi“ prvovýstup? Asi nie alebo asi áno? Tak ste liezli s Vladom Tatarkom, a vtedy bolo o prekvapenia postarané. Bol to zaujímavý výlet, pre mňa tak či tak, lebo ako vždy som sa dozvedel len to, že ideme na Brnčalku. Sme tam ako doma, tak čo ma tam ešte môže prekvapiť? Nejaký kopec pôjdeme, ja som o tom aj tak nerozhodoval. Písal sa 8. máj 1965, pred týždňom sme boli, ako zvyčajne, na Zbojníčke, prešli sme sa na Malý Javorák.   Môj Norton 500 pozná už cestu na Šalveják aj naslepo, a aj miesto, kam schováme motorku, je u...   Celý článok
 V roku 2005 sa konali v Livignu majstrovstvá sveta v horskej cyklistike. Kôli tomuto veľkému podujatiu sa začalo s výstavbou tratí. Zjazdová trať z Motolina. Bajkpark. CC okruh. Týmto to však neskončilo ale všetko sa len začalo... Odvtedy prešlo vyše desať rokov a Livigno sa stalo jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich stredísk špecializovaných v lete práve na horských cyklistov. Množstvo túr z Livigna a okolia si nájdete v článkoch na Vetromagu pod špeciálne vytvorenou oblasťou "Livigno".     Dnes si ale odskočíme pokochať sa peknými ...   Celý článok
 Chorvátsko - ostrov Brač - Bol - Murvica - Dračia jaskyňa Seriál článkov z chorvátskeho ostrova nezačneme pekne odzačiatku ale niekde od... jaskyne. Zmajeva špilja - tak znel nápis na tabuľke, keď som okolo nej prvý raz prefrčal na bajku v obci Murvica neďaleko známeho letoviska Bol. Pod nápisom bolo telefónne číslo. "Aha určite zas nejaká pasca na turistov, pomyslel som si." V našom super kempe však fungoval net a tak som sa večer počas rozhovoru s chalanom od Kninu nato mrkol. Pozerali sme si najprv vyvieračky chorvátskych riek. Super miesta, turis...   Celý článok
Čo som napísal na koniec reportu o lanskom tropicko-búrkovom ročníku? Že to nebolo ešte také zlé, aby nemohlo byť ešte horšie. A keďže predpovede počasia v súvislosti so Stíhačkou mi vychádzajú... Ale pekne zaradom: Predpoveď, aj tá oficiálna, bola dosť hrozná. Víchor na hrebeni a trvalý, celodenný dážď vďaka tlakovej níži, ktorá sa už v piatok plížila z juhu. Ale v piatok pohodička, pivko na jednej a pizza na druhej terase v Telgárte, ružovučký západ slnka... Prezentácia aj celý base camp ostali v škole, len nás chudákov účastníkov v...   Celý článok
Švajčiarko - Engadin - Maloja - Val Forno Popri všetkých tých notoricky známych horských cieľoch je našou veľkou výzvou tu na Vetromagu objavovať aj niečo nové, skryté, ponúknuť čitateľom tajné tipy. Pozoruhodné miesta, o ktorých sa len tak ľahko nedozviete, a práve preto majú tieto informácie cenu zlata. Val Forno je dolina, ktorú som mal v hľadáčiku už dlhšie. Na jej začiatku som už bol kedysi na bajku. Začiatkom zimy som si zabehol až takmer ku ľadovcu. V zime bolo málo snehu, a tak sme sa so Slávkou otáčali v mieste Pian Canin, a teraz sa mi kone...   Celý článok
 Písal sa rok 1984 keď švajčiarska dvojica Erhard Loretan a Norbert Joos ako prvá preliezla hrebeňom Annapurien a dosiahla všetky tri vrcholy siahajúce ponad osemtisíc metrov. Oboch špičkových švajčiarskych horolezcov vtedy čakala ešte hviezdna kariéra... a čakal ich aj v niečom spoločný osud. Erhard Loretan sa stal neskôr tretím horolezcom v histórii, ktorý vystúpil na všetkých 14 osemtisícoviek. Jeho krajan Norbert Joos sa zastavil po trinástich úspešných výstupoch na osemtisícovky práve na tej najvyššej z nich - Mount Evereste. Po problémoch s malou ...   Celý článok
Údolie Engadinu s jeho hlavným centrom St. Moritz je známe predovšetkým milovníkom zimných športov. Posledné roky sa však výrazne rozvíja aj ako letný cieľ pre bajkerov všetkých druhov. Predstavíme si jeden pekný okruh určený hlavne takým tradičným EX, ako hovoril kamarát, Extrém Cross bajkerom.   Es-cha runde: Parkujeme v obci La Punt (1687m) v údolí Engadinu poniže St.Moritzu v smere na Zernez. Odtiaľto začína asfaltové stúpanie na známy Albulapass (2312m). Asfaltovú cestu využijeme na jednoduché nabratie výšky. Neskôr budeme všetky tieto výško...   Celý článok
 Žijeme v časoch, keď čoraz viac ľudí pociťuje potrebu nejakej tej formy pohybu v prírode. Outdoor je na vzostupe, dalo by sa povedať, že ešte nikdy sa mu tak nedarilo ako teraz. Súčasťou tohto diania je aj bežecký boom ktorého sme práve svedkami alebo dokonca aktérmi... Časy, keď sme chodili pašovať tenisky z trhoviska pri Novom Targu sú už dávno preč. O vašu priazeň dnes bojuje množstvo firiem a predajcov.   Pre moje špecifické potreby - rýchlejšieho pohybu vo vysokohorskom prostredí poväčšine skalnatého povrchu som však akosi dlho nevedel nájsť...   Celý článok
Starý Smokovec - Hrebienok - Skalnaté pleso - Chata pri Zelenom plese - Kopské sedlo - Javorina - Lysá poľana - poľana Bialsczanska - polana Rusinowa - Murowaniec - Ľaliové sedlo - zrušenou zelenou značkou do sedla Závory - Kôprova dolina - Tri studničky - magistrálou na Štrbské pleso - Popradské pleso - Ostrva - Sliezsky dom - Starý Smokovec = cca 90km, 4550v.m., z toho 7km asfalt, zvyšok chodníky tatranské...   Bude to už deväť rokov, čo som na Vetromag pridával report Vlada Dudláka, ako spolu s kamarátom Slavom Gleskom dávali pokusy na tejto trase. Vladov ús...   Celý článok
 Sicília - západné pobrežie - letovisko Sabbia d'Oro   Pri potulkách Sicíliou sme sa pri presune po západnom pobreží zastavili prenocovať v kempingu Sabbia d'Oro. Zlatý piesok - toľko doslovný preklad - nesklamal. Je to ideálne miesto, kde pri poznávacom putovaní na chvíľu zastať a oddýchnuť. Veľký kemp s dobrým vybavením sa nachádza priamo pri veľkej piesočnej pláži. Kempuje sa pod veľkými borovicami - poloha kempu je ideálna. Zastavili sme sa tu nie tak celkom náhodou. Naše info nám hovorilo o pozoruhodnej prírodnej zaujímavosti v tejto lokalite. Zo...   Celý článok
104km a 7000m prevýšenie, to je brutalitka, ktorá v blízkom vesmíre stredoeurópskom nemá obdobu, vie to čím ďalej tým viac ľudí. Asi preto bolo vypredané do pol hodiny. Po minulom supertropickom ročníku som si povedal, že to už horšie nemôže byť, aspoň teda čo sa počasia týka (hahaha), a teda že sa do toho môžem skúsiť poriadne oprieť. Lebo vraj extrémy si telo dlho pamätá, takže musí byť od vlani navyknuté :-) Časy a súperov neriešim, len jeden súper tu je: vlastná lenivosť. Proti tomu sa ide bojovať, vlastné hranice zas o kúsok posúvať. Hl...   Celý článok
Sedíme vo vlaku, ktorý smeruje z Horehronia do Margecian. Vystupujeme na stanici Telgárt - penzión. Vlak sa stráca v 1239m dlhom tuneli. Chvíľu čakáme, a už ho vidíme prechádzať oblúkovým Telgártskym viaduktom. My pokračujeme pešo po štátnej ceste č.66 smerom k sedlu Besník. Cestou míňame ďalší technický unikát – Chmarošský viadukt s deviatimi kamennými oblúkmi. Dostávame sa do pramennej oblasti Hrona. Prameň je zachytený v drevenej studničke, pri ktorej je altánok. Naberáme vodu do fľaše. Však koľkokrát má človek príležitosť piť čistú vodu...   Celý článok
To bola krása, vracal som, no na konci som mal slzy v očiach od radosti! Na preteky Dolomiti Extreme Trail pri talianskom Val di Zoldo s parametrami trate 103 km a +7150 výškových metrov som sa prihlásil už začiatkom februára spolu s kamarátmi z Banskej Bystrice, ktorí bežali kratšiu, 53km dlhú trať. Cestovali sme spoločne autom v stredu ráno 8. júna. Ubytovanie sme zohnali v dedinke Cibiana di Cadore, cca 30 minút autom od miesta štartu. Vo štvrtok sme išli na prezentáciu v meste Forno di Zoldo, kde sme si prevzali štartovné čísla a absolvovali kontrolu povinnej v...   Celý článok
Sobota 25. júna: praotec horských behov slovenských už po 24. raz. Ako bolo? Tvrdo ako vždy, a prispelo k tomu veľkou mierou počasie. Vlani bolo skoro ideálne behacie, teraz ani náhodou. Už v piatok v BB dusno ako v saune, oranžový zaparený západ slnka ani predpovede na sobotu neveštili nič dobré. Ráno sa na východe rozpadala nočná búrková kopa. Joj, okolo Chopku asi spŕŕŕchlo... A hej, na Trangoške sa to akurát odparovalo keď sme tam došli a silnejúce slnko sľubovalo intenzívny zážitok, taký rovníkový: ráno teplo a vlhko, poobede búrka. Tak aj ...   Celý článok
Polana Bialczanska - parkovisko na poľskej strane Tatier asi 2km za hranicou na Lysej poľane. Platíme za parkovisko trochu menej ako sa zvykne na našej strane Tatier, zato nás ale skasnú aj za vstup do NP, ten stojí 5 Zlotých = cca 1,2 Eura. Platiť sa dá aj Eurami, ale samozrejme vo výrazne nevýhodnom kurze, takže zmeňte si radšej dopredu zloťáky. Tatry sú magnet - očiwiščie. Vyraziť na jar, keď hore je ešte kopec snehu, na túru niekam, kde sme ešte neboli, je stále ťažšie. Našťastie tu je poľská časť Tatier a tak vyrážame na prieskum tam, kde sme ešte ...   Celý článok
Možno si niekto povie, že je to zrejme pominutie mysle ísť na horský beh do Maďarska, keď doma máme kopcov habakuk. Moje predstavy sa tiež niesli v znamení behu okolo kukuričných polí a agátových lesov. Ale povedala som si, že zažiť treba kadečo a zážitky predsa v Tescu nekúpiš, tak prečo nie. Kolega – čiastočne južan, maďarsky plynule hovoriaci, momentálne ale Tatranec a horský bežec už týchto pretekov absolvoval viac a zaviazal sa niekoľkými prísahami, že kopce tam naozaj sú a celkom výživné. Nakoniec sme presvedčili ešte ďalšieho nič netuši...   Celý článok
Deň 5.: Kisirtáspuszta - Nagyirtáspuszta - Márianosztra - Szob - Sás-hegy 323m - Hideglelös kereszt - Vaskapu 404m Účastníkov: 6          Zo spacáku vyliezam konečne svieža a spokojná. Nocľah uprostred lesa bol teplotne prijateľnejší ako tie ostatné. Zato poniektorí mali bujarú noc. Po návšteve prítulného obojživelníka nasledovalo nešťastné zakopnutie o betónový schodík. Ako dôkaz vedie v tráve krvavá stopa a obďaleč čaká na svojho princa statná ropucha.          Trať úzkokoľajky nás sprevádza ešte dlho. Definitívne ju o...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 1320) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.