Zoznam článkov od 1 do 15 (z 1726) >>

Tatranská Lomnica: náučný chodník Pramenisko

11.12.2018
 Vysoké Tatry - Tatranská Lomnica V súčasnosti sa čísla návštevnosti Vysokých Tatier vrátili ku rekordom z konca socializmu. Na stole leží 5 veľkých projektov budovania lanoviek, sedačiek a rozširovania lyžiarskych stredísk s celou infraštruktúrou. Zamyslel sa ale niekto kam majú chodiť tie masy turistov keď už v Tatrách sú a zrovna nie je lyžiarska sezóna? Letná sezóna bola pre tatry vždy dôležitejšia a silnejšia ako zimná. Trvala dlhšie, turistov bolo viac a jej hlavným programom bola turistika. Turistika však nie je iba vystupovanie na tatranské š...   Celý článok
Metodická publikácia, ktorá vychádza v súčasnosti vo svojom treťom vydaní. Ide opäť o pôvodnú, tentokrát vo veľkom rozsahu doplnenú publikáciu autora Stanislava Meleka, nestora slovenského skialpinizmu, ktorému sa táto športová činnosť stala celoživotným koníčkom. V knihe uvádza množstvo svojich poznatkov nadobudnutých na nespočetných túrach v domácich i zahraničných horách. Tieto poznatky si overoval a konfrontoval s talianskou metodikou v podobe knižných manuálov Club Alpino Italiano. Za takmer 50 rokov vychádzok a túr s lyžami s prístupom  met...   Celý článok
Zozimilo sa poriadne, asi preto mi symbolicky „padla do oka“ modrá spojnica medzi týmito dvoma mestami. Z Budatína, od Hurbana, cez Kazícku Kýčeru. Len s krátkym, červeno značeným úsekom po hrebeni Javorníkov (Sedlo pod Grapou - Jakubovský vrch). Potom zas po modrej cez samoty ponad Dlhú nad Kysucou až do metropoly hornokysuckej doliny.   Na turistickej mape to síce vyzerá dobre, ale len tesne pred odchodom z domu som sa pozrel aj na mapu leteckú. A to som nemal robiť... No, ale aspoň som bol pripravený na realitu. Lebo šedivé nebolo len počasie prichádzaj...   Celý článok
Rumunsko, to nie je len Fagaraš, Bukurešť a Drakula. Aj keď to je cestovateľský základ. Tým z vás, ktorí však majú radšej ospalý chod vecí, posledné náznaky divočiny a závan tradícií, určite odporúčam región na severe Rumunska, zvaný Maramureș. Leží na hranici s Ukrajinou a ponúka množstvo lahôdok od tých kultúrnych počnúc, tými prírodnými končiac. Vidiek To, čo pri prechode touto oblasťou udrie do očí ako prvé, je vidiecky ráz krajiny. Množstvo obrábaných polí, rozsiahle záhrady plné ovocných stromov a kosené lúky od obzoru po obzor. K...   Celý článok
Zima sa blíži a s ňou prichádza aj obdobie keď čelovky dostanú najviac zabrať. Minule sme si tu predstavili čelovku Fenix HL40R. Kvalitná čelovka so Zoomom ktorá má svietivosť 600 lumenov na diaľku až 147 metrov a už sa teší ako sa popasuje s rýchlosťou lyžiara rútiaceho sa pomedzi stromy potme dole.     Dnes sa pozrieme bližšie na jej menšieho brata Fenix HM51R.   Táto posledná novinka od čínskej firmy je zaujímavá tým, že bola špeciálne vyrobená podľa vylepšení navrhnutých od českého zástupcu tejto značky. 77 gramov vážiaca čelovka...   Celý článok
 Koniec Marca 2017. Skialpová sezóna v plnom prúde. Po okruhu cez Temnosmrečianske sedlo, Chalubinského bránu a Rysy hovorím deň potom Matúšovi: "Potrebujem ísť súrne cez tú Kamzíčiu štrbinu, keď sme ju  minule nestihli!" Matúš vyjednáva: "Aj by som šiel ale poďme cez Hincove sedlo. Zlyžujeme pekný zjazd, ešte som ho nešiel a môžeme pokračovať to čo chceš ísť ty!" "To bude moc dlhé, a ísť taký zjazd pred Kamzíčou? Aké to je ťažké?" odpovedám "Nebude to dlhšie ako cez Rysy a vraj to nie je ani ťažké!"...   Celý článok
Dostal som sa do Tatier túto jeseň až neskoro a po uzávere chodníkov, aj to „len“ do tých západných, ale neva. Pekná sobota začiatkom novembra, to sa oplatilo vybehnúť poobdivovať panorámy hrebeňa z Babiek. Síce trochu okľukami, hore aj dole, ale o to išlo, pozrieť aj tam, kde som ešte nebol. Rozklus mrazivo inverzným ránom zo stanice v LM cez Trstené a Bobrovec mal tú výhodu, že som usporil za autobus aj za raňajky :-))) Napásol som sa fajných jabĺčok popri ceste. A bola to taká kultúrno-historická turistika na zahriatie: v Trstenom stojí jeden z najstar...   Celý článok
Vrchol Satana sa nachádza v hrebeni Bášt oddeľujúcom Mlynickú a Mengusovskú dolinu. Na tento vrchol horolezci vystupujú najčastejšie pri prechode hrebeňom. Výstupy stenou z Mengusovskej doliny väčšinou nevedú až na vrchol. Z druhej strany z Mlynickej doliny na tento vrchol nie sú často lezené cesty.  Názov Satan pochádza zo starej povesti ktorú majú na svedomí pravdepodobne hľadači pokladov a zlatokopi ktorí sa po tatranských končiaroch túlali prví. Prvá hodnoverná zmienka o výstupe na Satan pochádza z okolia roku 1880 a vystúpili naň Jan Gwalbert Pawlik...   Celý článok
  Zima klope (aj keď potichu) na dvere, teploty klesajú pod bod mrazu, snehové delá pripravujú svahy na blížiacu sa lyžiarsku sezónu a hádam čoskoro vypukne aj pre skialpinistov najobľúbenejšia časť roka. Aby ste sa čo najlepšie naladili na zimné radovánky mimo rušných stredísk a upravených zjazdoviek je tu pre Vás už 5. ročník skialpového filmového festivalu Snehová vločka . Stretneme sa už túto sobotu 24. 11. 2018 od 16,00 v DK Dúbravka v Bratislave a pre veľký úspech aj v sobotu 1. 12. 2018 v Poprade v kine Tatran rovnako od 16,00. Nebudú chýba...   Celý článok
Vetroplachov úvod: Keď som sa v lete dozvedel od Riša, že chalani (Miki Kéri, Patrik Hrotek, Ivan Mudroň) sa pokúšajú prebehnúť cestu hrdinov SNP v čo najkratšom čase, veľmi som sa potešil. Vždy sa poteším, keď ľudia ktorí patria v tom svojom medzi aktuálnu špičku, sa rozhodnú bez štartového čísla dať nejaký "projekt". Tieto akcie dávajú svetu úplne iný rozmer ako klasické organizované preteky. Protagonisti získavajú hlboké zážitky, scéna inšpiráciu. Cesta hrdinov SNP 2018, rozhovor na HIKING.SK V informačnej dobe bolo príjemné sl...   Celý článok
KTO SME? Točeniu akčných športov sa venujeme už niekoľko rokov pod menom EWIA PRODUCTION. V produkcii sme vtedy boli ja (Andrej Grznár) a Pavol Medovič. Ku točeniu lyžiarskeho videa sme sa nikdy pred tým však nedostali. Aj keď s jazdením v prašane na snowboarde sme mali už ako takú skúsenosť, o skialpe, lyžovaní a s pohybom vo voľnom vysokohorskom teréne v zime sme nemali absolútne žiadnu páru. Keby mi niekto vtedy presne popísal koľko energie a času si vyžaduje natočiť takéto video, neviem či by som do toho išiel vtedy s takým nadšením. Dnes o ...   Celý článok
Divný názov pre bežecké preteky, nie? Neodrádza bežcov? Ortodoxných rovinárov možno hej, ale tí tu nikomu nechýbajú. Bobrovec a blízky vesmír je také skialpové epicentrum a v polovici novembra už sa všetci (bielym práškom posadnutí) tešia ako malé deti, aj keď sa len ranný srieň objaví. Takže ideálny čas na porovnanie kvality vyrysovaných lýtok. Náznak, ako kto vstúpi do sezóny. Preto aj trať sklonom podobná skialpovej, veľmi sa tu nebehá: na 3,7 km prevýšenie 600 m. Od poslednej chalupy pod kameňolomom k Chate pod Náružím, po modrej. Proste ski...   Celý článok
  Skialpová premiéra...tatranská.Život to tak zariadil,že až v 51rokoch. V októbri 2017 vravím mojej lepšej a krajšej polovičke:“Už je načim sa vybrať na skialp aj do Tatier.Kedy ak nie teraz-roky bežia“. „X“krát sme boli na pásoch u nás vo Vrátnej,zopár krát v Západných,ale nikdy vo Vysokých.Tatranská Haute Route je to najkrajšie,čo by sme si obaja priali vo Vysokých Tatrách ísť. „Ak chceš realizovať svoje sny,musíš sa predovšetkým zobudiť“ (Kipling)   Neváham,kontaktujem horského vodcu Mira Peťa,aj keď mám napozeranú tras...   Celý článok
Nedožité sté narodeniny Československa som si pripomenul symbolicky turisticky – výletom po oboch stranách hranice. Z Horní Lidče hore na Makytu a z nej dole do Lysej pod Makytou. Aj preto tak, že na začiatok je dobré spojenie vlakom - a na konci aby som aspoň raz videl koniec Javorníckej stovky za svetla :-) Na prvý november bolo až priteplo, na tričko. Len vietor hučal z juhu poriadny a nebo sa zaťahovalo bielou clonou. Jednoduchá vychádzka, tak na pol dňa pohodovej chôdze. Väčšina trasy dobrá aj na rodinný cyklovýlet. Nevhodné úseky sa dajú poobchádza...   Celý článok
 Margecany 3.11. 2018 Na východe nič nie je. V Margecanoch akurát kopec koľajníc. Tak sme sa na to boli pozrieť v sobotu na vlastné oči. Domáci rodák a vyhodňarska bežecká legenda Julo Kaľavský si totiž zmyslel už pred pár rôčkami, že sa bude behať aj z Margecian na Roháčku. Tento miestny kopec najvyšší prečnieva nad údolím takmer 800 výškových metrov. Julo ale rád behá, nielen do kopca kráča a tak trať natiahol na 8 kilometrov aj po miestnych zvážniciach. Na jeseň všetky pasce prikrylo lístie a tak sa bežci mali načo tešiť. Vychutnávači sa z...   Celý článok