Rock Machine
Zoznam článkov od 1 do 15 (z 1674) >>

Zo Starej Turej za dcérou do Řeky – alebo po hraniciach rozdeleného Československa.

15.08.2018
Narodil som sa na južnej Morave, žijem na Slovensku. Vtedy to bolo Československo a ja sa stále cítim byť Čechoslovákom. Nemám s tým problém dovtedy, dokiaľ sa nestretnú v nejakom zápase Česi proti Slovákom. Predsa len fandiť obidvom súčasne nemôžem. Ale nakoniec je víťaz vždy ten „náš" :-) Nedávno som sa rozhodol prejsť s kamošom Petrom po tej čiare, čo nás rozdeľuje a spája. Peter narodený na Slovensku, ja na tej západnejšej strane. Stará Turá leží pod Veľkou Javorinou, hraničným kopcom, na ktorom sa stretali Slováci s Čechmi ešte ...   Celý článok
 Švajčiarsko - Horný Engadin: Piz Albris 3165 m., Piz Pischa 3136 m., Piz Pruna 3152 m., Piz Sagliaint 2944 m., Piz Tschuffer 2917 m., Piz dal Fain 2907 m. Stredovekí pastieri v snahe zabezpečiť si obživu vyklčovali väčšiu časť Álp a navždy tak zmenili ich ráz. Dnešný človek prechádzajúci sa dolinami bez vyššej vegetácie by ľahko mohol nadobudnúť dojem, že takto to tu vždy bolo, ale nie je to pravda. Pastieri boli dôslední. Vedeli, že stromčeky a kríky ponechané na neprístupnejších miestach budú každoročne posielať svoje semená a výhonky do okolia,...   Celý článok
Koncom júla už po siedmykrát vybehli vo Vysokých Tatrách horskí bežci na vrchol Slavkovského štítu do nadmorskej výšky 2452 metrov. Verní tradícii sme posunuli časový limit pre klasifikovanie do výsledkovej listiny dve minúty nadol. Tento rok sa do hodiny a 56 minút zmestilo 170 štartujúcich. Limit 200 miest na štarte, udelených našim partnerom – Tatranským Národným Parkom, bol rozchytaný s polročným predstihom za 20 sekúnd. To je odraz reality veľkého rozkvetu horského behu na Slovensku a v okolitých krajinách. Potenciál je násobne vyšší. Preto ...   Celý článok
A tak sa ma jedného dňa môj známy Kubo pýta: „A proč nechodíš k té druhé straně Jotunheimen, jsi tam rychleji a je tam hezky.“ A vyslovil čarovné slovo „Falketind.“ Pracujem, spím, nespím, pracujem, socializujem sa, nespím, spím menej, vlastne... Nestíham. Balím sa hneď po práci, stihnúť vlak, priviezť sa k autu, koleso sfúknuté, benzínky zatvorené. Nakoniec je mojim hrdinom dňa poľský kamionista (na ktorých tak často kľajem) - nafúka koleso a vysiela ma na kamenisté cesty hôr s úsmevom, že raz niekedy niekde na pive... V...   Celý článok
Z titulu extrémne teplého a suchého konca mesiaca júl ostalo zapríčinené, že napriek ojedinelej búrkovej činnosti nastalo extrémne sucho v lesoch v okolí Prešova a Košíc. Bdelí odborníci na úseku lesného hospodárstva, požiarnej ochrany a správy majetku z miestne príslušných úradov a odborov štátnej správy a samosprávy ale zodpovedne vykonávajú svoje pracovné povinnosti aj v čase dovoleniek so zámyslom ochrániť životy a majetok občanov, štátu a samospráv. Treba vysoko oceniť ich iniciatívu, keď aj nad rámec svojich povinností intenzívne ...   Celý článok
Južný cíp Oravy, ohradený masívom Šípskej Fatry, alebo oblasť medzi Párnicou, Kubínom a Valaskou Dubovou. Geomorfologicky Podchočská brázda, geologicky už nie špicaté Tatry – Fatry z vápencov a žúl, ale guľatý flyš z pieskovca a ílovca. Čo z toho vyplýva? Predsa mokrota a blatko, aj keď inde už dááávno uschlo. A ja somár sa tam trepem po daždivom týždni... Inak samé lúky a minimum lesov – aspoň na tých cyklotrasách, kade som sa motal. Z toho zas vyplývajú ďaleké pohľady na okolité dominanty: Choč, Kubínska hoľa, Rozsutec, Šíp, Ostr...   Celý článok
Zamagurie - Pieniny  - Lechnica   Priznám sa, keď som uvidel na FB prvé fotky z výstavby trailov na Zamagurí tak ma napadlo, že to nemôže byť pravda - Hoax. Však na FB ich koluje tak veľa... Keď som pomaly začal chápať, že niečo sa predsa len robí tak som si ako prvé povedal: "To budú určite iba nejaké ľahké turistické chodníčky ale šak nie je to ďaleko, pozrieť sa pôjdem...!" Aby nebolo tých priznaní dosť. V úvode som si samozrejme splietol Lechnicu s neďalekou a mne pomerne dobre známou Lesnicou. Chvíľu trvalo kým som aj toto dosta...   Celý článok
Švajčiarsko - Dolný Engadin - Scuol   Údolie Engadin leží v juhovýchodnej časti Švajčiarska, v kantóne Graubünden. Os jedného z najdlhších alpských údolí (asi 90 km) tvorí rieka Inn - od svojho prameňa nad priesmykom Maloja (Maloja Pass) až po hranicu s Rakúskom. Engadin, chránený z oboch strán vysokými štítmi, je známy predovšetkým svojou slnečnou klímou a nádhernou krajinou s početnými možnosťami outdoorových aktivít. Nazývaný je tiež „strecha Európy". Dolný Engadin je nádherný kraj. Krásne hory, nekonečné údolie rieky ...   Celý článok

Ultra Fatra 2018

30.07.2018
Ortuť teplomera strmo stúpa nahor a s ňou aj dvestohlavé stádo ultrášov, z ktorých sa hektolitre potu lejú strmo do doliny a erodujú lesnú cestu. Nejako tak som si predstavoval štart tretej Ultra Fatry pri pozeraní piatkovej večernej predpovede. Lebo tentokrát som sa ani na štart nedostal, len z RK kúsok bežcom naproti. A pred cieľom vyzerali viacerí kvalitne udusení vo vlastnej šťave. Lebo „bude dusno“ – to boli záverečné slová televíznej rosničky. Jednoduchá rada je na to: čím rýchlejšie bežíš, tým lepšie ťa chladí. A znamenalo to ešte j...   Celý článok
Bavili sa raz komentátori pri jednej z alpských etáp Tour, kde na Slovensku by sa našlo pre žiletkárov stúpanie s parametrami HC (Hors catégorie). A došli len ku Kráľovej holi a Martinským holiam. A len na Martinkách by sa dal spraviť dojazd etapy. Samozrejme je tu jedno „ale“ - nedalo by sa ísť až celkom hore na hrebeň. A druhé "ale" poznajú určite tí, ktorí aspoň raz išli hore autom, hehehe... Na cesťáku už je po tej ceste trochu problém aj hore kopcom...     Našťastie je tu možnosť (a asi aj príjemnejšia) vydriapať sa hore na baj...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz Piz Ot je mohutná pyramída týčiaca sa nad lyžiarskym strediskom Corviglia - Piz Nair neďaleko St. Moritzu. Predovšetkým pri zjazde dole z Passo Bernina smerom do Pontresiny pohľad na pyramídu Piz Ot vytvára silný dojem. Dlho som sa tomuto miestu vyhýbal jednak kvôli množstvu zaujímavých cieľov všade naokolo a jednak kvôli blízkosti lyžiarskeho strediska, ktoré ma na nejakú letnú pešiu túru vôbec nelákalo. Pri mapovaní a dokumentovaní engadinských blues (modrých vysokohorských trás) ale nakoniec prišiel rad aj na Piz Ot....   Celý článok
Na správy z náročných expedícií sme zvyknutí - z tých nedostupnejších, vyšších a vzdialenejších pohorí (a iných častí) sveta. Ale expedícia do Tatier??? Toto si ale máloktorý laik uvedomuje, pritom každý tatroznalec to naopak potvrdí a vyjadrili sa k tomu aj viacerí svetoví horolezci - že zdolať hrebeň Vysokých Tatier v zimných podmienkach je náročnejšie, ako vyliezť na Everest. A ešte v materiálových podmienkach roku 1955! A presne o tom je veľmi zaujímavá knižka z dielne tatranského vydavateľstva I&B (2016). Hovorí o tom, že aj v najmenších ve...   Celý článok
Potom, čo som dva roky jazdil na celoodpružených Blizzardoch a nevedel som si ich vynachváliť, začal som poškuľovať aj po karbónovom hardtaile. Po 15 rokoch jazdenia na fulloch som znovu zatúžil osedlať hardtail. Jednoducho som chcel mať znovu možnosť vyraziť aj na nejaký maratón, dlhší okruh po relatívne ľahších trailoch, alebo mať hardtail s ktorým budem chodiť na dvojhodinové svižné tréningy.  Celoodpruženého bajku sa v žiadnom prípade nevzdávam, ale do výbavy sa mi už jednoducho ten hardtail žiadal. Zatiaľ čo som poškuľoval po modeli Explosion ...   Celý článok
Taliansko - Chiavenna - Val Bodengo Tip na túto túru som dostal pri mojej poslednej návšteve u kamaráta Maura v Chiavenne. On síce hovoril, že za tri eurá si môžem v miestnom bare kúpiť povolenku na vjazd do doliny ale to nevie, že jazda na bajku do kopca mi spôsobuje rovnaké potešenie ako dole kopcom. Vyrazil som ráno z Piura, predmestia Chiavenny, prešiel po miestnych cestách do osady Gordona (283m.) kde začína stúpanie. Kvalitná asfaltka sa tu v hustom lese vinie strmými serpentínami až do ústia doliny Bodengo. Táto dolina ktorú mi Mauro poradil ako outdoorov...   Celý článok
 Taliansko - Sicília - San Vito lo Capo Pri našom putovaní za Talianskymi vulkánmi sme využili služby asi desiatich kempov ako na pevnine tak na Sicílii a jeden dokonca aj na ostrove Vulkano. Skúsenosti sme mali výraznou prevahou pozitívne. Ceny boli v čase koncom mája a začiatkom júna priaznivé a tak sme sa ani moc nepokúšali prespávať niekde na parkoviskách pri ceste zadarmo, jednoducho nebolo čo šetriť. Kempy nám poskytovali pohodlie potrebné na regeneráciu pri náročnom cestovaní a túrach a zároveň sme nemali žiadny stres aký by sme pri spaní nadivoko ur...   Celý článok