6 Tatranských vrcholov za 1 deň

22.08.2018
6-tatranskych-vrcholov-za-1-den

Bradavica, Gerlach, Končistá, Ganek, Vysoká, Rysy

Každý športovec pre seba hľadá ciele, alebo istú formu výziev. Pre mňa to vždy boli vytrvalostné horské disciplíny, či už v skialpinizme, bicykli alebo v letnom pôsobení na horách. Potreboval som nejaký nápad, či skôr motiváciu pre poriadny letný tréning. Viac rokov som sa venoval VHT-čku a preto som mal prechodených množstvo bežných trás na „zakázané“ Tatranské štíty. Pamätám, ako mi raz dávno môj krstný spomenul, že sa za mlada prešiel z Končistej na Vysokú a spomínam aj na to ako som ho za to obdivoval.

Myslím, že niekde tam sa to všetko začalo a prvý dlhší prechod Tatranskými kopcami som spravil v 2015-tom, kedy som prešiel za 8h 30min zo Sliezskeho domu cez Gerlachovský štít, Končistú, Ganek až na vrchol Vysokej.

O rok na to som si povedal, že skúsim namiesto štyroch vrchov rovno 7 kopcov jednou ranou.

Je 04:10 ráno, stojím pri Sliezskom dome. Dnešný plán: Bradavica, Gerlach, Končistá, Ganek, Vysoká, Rysy a možno aj Veľký Mengusovský štít. Na sebe mám len tričko, kraťasy a tenkú vetrovku, v maličkom batohu mám 2 x 6 dcl plastové fľašky a 6 tyčiniek. Každú tyčinku na jeden vrchol. Na Bradavici stojím pri východe slnka o 5:25, teda 1h 15 min po štarte..

pohľad_z_Bradavice_na_Gerlach

Následuje zbeh dole naspäť normálkou (nabratie vody) a ďalej po chodníku smerom k Velickej próbe. Ňou nahor, v sedle stretávam známeho vodcu, ktorý sa ma vypytuje čo mám v pláne... vraví, že som si vybral moc teplý deň. Pokračujem na vrchol Gerlachu normálkou, na vrchole som o 7:22 sám, zjem prvú tyčinku, pozriem na hodinky a bežím nadol Batizovskou próbou - už naspamäť. Cestou naberám vodu. Výšľap na Končistú je stará, známa, trochu nudná trasa a kopec výškových metrov.

Na vrchole stojím opäť sám o 9.30 a pozerám čo všetko ma dnes ešte čaká. Následuje zostup v pohyblivej suti do Lúčneho sedla, najkratšou možnou trasou. V žľabe ku Ľadovému plesu znova neberám vodu, a pokračujem smerom na Ganek. Volám s kamoškou, s ktorou som sa dohodol, že ma príde podporiť a posledné 3 kopce pôjde so mnou. V telefóne sa dozvedám, že ju vodcovia otočili a musela sa vrátiť. Pol hodinu potom mi volá, že ich obišla a stretneme sa o 2 hodiny pod Ošarpancami.

V Rumanovej dolinke, pri výšlape na Ganek ma chytila ozajstná kríza, pamätám si, že som zaspal asi na 20 minút sediac pod balvanom v žlabe. Prebral som sa a pokračoval ďalej na vrchol, kde som o 12:30. Tu stretávam ďalšieho vodcu s klientami a taktiež sa ma vypytuje kde sa tak ponáhľam. Spraví mi fotku, chvíľu pokecáme, popraje mi šťastie a ja zostupujem do Rumanovej doliny.

Pod Ošarpancami stretávam kamošku, dáva mi nejaké svoje jedlo, vodu doplňame v Rumanovom pliesku a pokračujeme spolu na Vysokú normálkou cez Dračie sedlo. Prvých turistov (ak nerátam vodcov) stretávam práve na zostupe z Vysokej, inak som bol všade úplne sám. Na vrchole stojíme o 14:40. Spravíme fotky a bežíme spolu dole žľabom, ďalej doprava cez Kohútik a do sedla pod Rysmi. Kamoška sa odpája, vie že budem rýchlejší a neskôr ju dobehnem. Pokračujem teda sám na Rysy. Na vrchole som o 16.50, teda po 12 hodinách a 35 minútach od štartu. Som totálne vyčerpaný a keď pozerám na posledný cieľ dnešného dňa – Veľký Mengušák, tak viem, že to nie je reálne. To mi vôbec nevadí, lebo som rád, že stojím. Zjem šiestu tyčinku a  pomaly sa dávam na zostup do Mengusovskej doliny ku Popradské mu plesu.

Celá táto prechádzka ma poriadne preverila fyzicky no aj psychicky, kedže z každej doliny sa dalo kedykoľvek zísť dole, čiže sa na to vykašlať. Chce to ozajstnú vôľu a motiváciu ísť takmer na svoje dno, no pri tom sa stále vedieť racionálne rozhodovať a koncentrovať. Nejde vždy o výstupy kde je človek v chodeckom teréne a chyba môže nastať pri strate koncentrácie v hociktorom zo žľabov či na hrebeni.

Aj so zostupom ku autu mi táto sranda trvala 15 hodín a nastúpal som podľa barometrických hodiniek 3473 v.m. Tieto časy by trénovaný horský bežec určite skrátil, no pre mňa to bola dostatočná skúška a som neskutočne rád, že sa mi to podarilo absolvovať.

Martin P.

Fotky 6 Tatranských vrcholov za 1 deň

marians 22.08.2018
Pekne. Obdivuhodné

m 23.08.2018
Co do vykonu obdivuhodne... Co do rozumu - naco je toto dobre? Sam, solo s obrovskym rizikom ze sa nieco stane v tazkom terene alebo vylyvom extremnej unavy... Ale mozno nemas rodinu ktorej by to vadilo, potom je to v poriadku a treba uzivat zivot naplno

Martin Bartoň 23.08.2018
Ďakujem Martinovi za článok z tejto inšpiratívnej akcie, napísal ho až na moju žiadosť keď som sa o tom náhodou dozvedel. Po tatranských ultravýkonoch Jula Kaľavského a Riša Zvolánka je mojím cieľom inšpirovať scénu aby zišla zo značkovaného chodníka a pridala obtiažnosť a dobrodružstvo... a Maťov výlet prišiel tak vhod...na záver už iba spomienka na najväčšie tatranské letné Ultra: Vlado Plulík dal sám hlavný hrebeň v smere Ľaliové-Kopské za 28 hodín...

Čendo 24.08.2018
Áno,nádhera,keď to robí rokmi v horách vyzretá osobnosť ako v tomto prípade.Len inšpirácia môže zasiahnuť aj ľudí s nedostatkom skúseností, bez kritického myslenia a pokory,ktorí bez uváženia preskakujú "vývojové" stupne.

Marcel 24.08.2018
parádny vykon,v takom čase prebehnuť...taketo nie najlahšie tatranske štity!.mal si krasny cieľ,motivaciu a gratulujem Ti že si to dal

strečo 29.08.2018
Super výkon. Len sa čudujem tomu " kamošku vodcovia otočili...". To akože dobehla na chodníku v Zlomiskách nejakých vodcov, a tí ju poslali odtiaľ preč, či čo? Tomu sa nechce až veriť...